blogJohan Helander

Ulrika Almquist ny vd på kommunikationsbyrån FamiljenPangea

Ulrika_liten

Ulrika värvas från Försvarsmakten där hon från scratch byggt upp en ny 23-manna-avdelning inom service design och kommunikation. Hon har även haft tongivande roller på byråer som exempelvis DDB och Lowe Brindfors.

Kommunikationsbyrån FamiljenPangea, som idag består av 25 medarbetare, har uppdrag inom kommunikation, innovation och visuell gestaltning. Byrån vann i våras guldägg för uppdragsgivaren SL. FamiljenPangeas erbjudande går allt mer mot design för hela kundupplevelser där Ulrika Almquists erfarenheter och engagemang kommer väl till pass.

– FamiljenPangea står idag på en stadig grund och har en tydlig strategi för framtiden. För att leda byrån framåt ville vi rekrytera en tydlig och stark ledare som brinner för att driva utveckling och förändring. Ulrika Almquist motiveras av utveckling. Hon har drivit digitalisering och professionalisering av verksamheter och erbjudanden på både kund- och byråsida. Med Ulrika Almquist räknar vi med att FamiljenPangea kan ta utvecklingskliv i högre takt och därmed skapa sig en starkare position på marknaden. Guldägget som byrån vann för SL i våras stärker förstås självförtroendet och blir ett bra avstamp på den fortsatta utvecklingen, säger styrelseordförande Johan Sjökvist.

– Att gå in som ny vd för FamiljenPangea med uppdraget att utveckla verksamheten tillsammans med medarbetarna ser jag som oerhört spännande. Byrån har redan idag en stark kompetens inom digital tjänsteutveckling och en förmåga att klara av stora, komplexa design- och kommunikationsuppdrag. Byrån är född digital och arbetar insiktsbaserat med god kreativ höjd. Jag ser stora möjligheter att med trovärdighet fortsätta resan och utveckla varumärkesupplevelsen för våra uppdragsgivares målgrupper. Med erfarenhet från både kund- och byråsida hoppas jag kunna tillföra kompetens och energi, samt mod att lyfta på nya stenar. Min uppfattning är att om man ska lyckas med service design finns det inte längre byrå- respektive kundsida, bara en gemensam sida där målgruppsinsikter och verksamhetsförståelse paras med kreativitet. Det kräver nya sätt att arbeta på tillsammans med kunderna. Min första tid kommer jag lyssna in och lära känna alla begåvade medarbetare och kunder, för att sedan tillsammans hitta vår väg fram, säger nya vd:n Ulrika Almquist.

– Rekryteringen av Ulrika är en del av en större kompetenssatsning som FamiljenPangea genomför just nu med målet att leverera ännu bättre kundupplevelser. Under våren har byrån rekryterat ytterligare fem personer för att stärka det strategiska erbjudandet i riktning mot service design, säger en av FamiljenPangeas huvudägare Mats Eriksson.

Ulrika har haft ledande roller på både kund- och byråsidan. Nu senast var hon chef för en ny avdelning inom digitalisering av erbjudande, service design och kommunikation i Försvarsmakten, som hon byggt upp från grunden, och som idag består av 23 medarbetare. Ulrika har också varit strateg och business director på Lowe Brindfors och DDB där hon bland annat var övergripande ansvarig för Försvarsmakten och Scan. Hon har också drivit eget med uppdrag som Arlanda och Swedavia. Därtill har Ulrika varit kultur- och fritidschef för Sigtuna Kommun och marknads- och kommunikationschef på Tengbom Arkitektfirma.

Ulrika har hjälpt många varumärken att växa sig starka till exempel UPC (som köptes upp av ComHem), Läkerol, Svenska Spel, Returpack, Scan, Försvarsmakten, Manpower. Hon har även ansvarat för internationella uppdrag som SAAB, American Express och Vattenfall. Ulrika har tillsammans med sina team fått många kreativa utmärkelser såsom ett antal guld- och silverägg, Cannes-lejon, Eurobest guld, Epica guld, Clio.

– Vi ser en ökad efterfrågan av design för hela kundupplevelser. Målet är att leverera en helhet från kommunikation till innovation och visuell gestaltning. Vårt guldäggsbelönade arbete för SL är ett fint exempel på det, berättar Mats Eriksson.

Ulrika finns på byrån från och med måndag 5/9.

För ytterligare information:
Styrelseordföranden Johan Sjökvist, 072-711 02 25,  moc.t1508376562sivko1508376562js@j1508376562.
Huvudägare Mats Eriksson, 070-728 67 67, es.ae1508376562gnapn1508376562ejlim1508376562af@no1508376562sskir1508376562e.sta1508376562m1508376562
Ny vd Ulrika Almquist, 070-983 49 00, es.ae1508376562gnapn1508376562ejlim1508376562af@ts1508376562iuqml1508376562a.aki1508376562rlu1508376562

Läs mer om FamiljenPangea.

FamiljenPangea startades 2011 efter en sammanslagning av reklambyrån Familjen och Pangea design. Vi hjälper organisationer och företag att skapa smart design och kommunikation utifrån verksamheters behov och verkliga människors beteende. Exempel på uppdragsgivare är Stockholms universitet, Skanska fastigheter, Prevent, SL, Örebro universitet, Sveriges Ingenjörer, Tekniska museet och Suntarbetsliv.