SL

Skyltsystem och wayfinding

Utmaning: Att hitta rätt i SL-systemet kan vara knepigt. Vi har hittat mer än tjugo olika grafiska system i tunnelbana, pendeltåg, spårvagn, buss och båt. Inget är på engelska och inget följer SL:s visuella identitet. Utmaningen blev att skapa en grafisk profil och ett system för wayfinding som fungerar oavsett funktionsvariation, nationalitet eller resvana, och som fungerar i alla SL:s trafikslag.

Lösning: En ny grafisk profil som kommunicerar närmare SL:s resenärer och det de identifierar med sin resväg. Tonaliteten mjukades upp, både visuellt och verbalt, och låter varumärken inom SL:s identitet tala direkt med målgruppen. “Gröna Linjen informerar” eller “Roslagsbanan informerar”. Den nya profilen tar höjd för olika sätt att navigera där färg, linjenummer och/eller slutdestination är avgörande för en tydlig navigering.

Resultat: FamiljenPangea vann 2016 års Guldägg i kategorin Identitetsdesign för uppdraget. Uppdatering 2018: FamiljenPangea har vunnit en Best of the Best i årets Red Dot Award.