Värnpliktsboten

Rekryteringsmyndigheten

Utmaning:
Unga förstod inte plikten i den nya värnplikten. Endast hälften av Sveriges 18-åringar kände till de skyldigheter som den nya lagen medfört. Hur kan Rekryteringsmyndigheten – i en tid av ryktesspridning och mytomspunna “lumpenhistorier” – öka kännedomen om mönstring och värnplikt bland 18-åringar?

Lösning: 

I april 2018 lanserades Värnpliktsboten, en chattbot som sänkte trösklarna till tung myndighetsinformation, slog hål på gamla myter om lumpen och som med ny teknik skapade dialog mellan en myndighet och en ny generation unga.

Resultat:
Värnpliktsboten hade 5700 unika konversationer den första månaden. PR-genomslaget var enormt. DN, SvD, Aftonbladet och SR var några som skrev om Värnpliktsboten. Och det redaktionella samarbetet hade totalt 20 955 läsare. Den kampanj som stöttade boten nådde ut till 87 % av målgruppen och hade 1 435 618 visningar. Men viktigast av allt, nu känner fler unga till sina skyldigheter. Vår Sifo-undersökning visade att kännedomen om att mönstring är obligatoriskt ökade med 44 %, och att kännedomen om att fylla i mönstringsunderlaget ökade med 64 %.

              

Nominerad i 100-wattaren 2018, kategori ideellt – kampanj
Vi är stolta över att Värnpliktsboten är nominerad i prestigefulla 100-wattaren. En tävling som belönar kommunikation som fungerar och gett bevisad effekt.

Dubbelnominerad i Spinn 2019, kategori Årets sociala medier-kampanj och Årets samhällsinfo-kampanj.
Värnpliktsboten är också tvåfaldigt nominerad i Sveriges största PR-tävling – Spinn. Vi är glada över att göra kommunikation och tjänsteutveckling som på riktigt fungerar och är intresseväckande även för media.

 

Värnpliktsboten svarade på över 5000 frågor under den första månaden, ganska bra för att vara en bot.