KTH

KTH ❤ Parfym

Utmaning: Öka antalet kvinnliga sökanden till Kemiprogrammet på KTH.

Lösning: Koppla kemi till något konkret och vardagligt som är lätt att ha en åsikt om, parfym. Vi utvecklade en unik doft i samarbete med en professor i organisk kemi utifrån hur studenter på campus beskrev att KTH luktar. Processen gick att följa via en blogg. När doften var klar bjöd vi in Sveriges mest populära modebloggare till ett parfymevent där de fick blanda till sin egen doft i ett KTH-lab.

Resultat:
Stort antal inlägg på bloggar och sociala medier. Kampanjen nådde totalt cirka 500.000 personer. Antalet sökande till kemivetenskap ökade följande läsår med 69 procent.

KTH – FamiljenPangea
How do KTH smell? Based on the students' responses we delevoped a perfume in collaboaration with a professor in Organic chemistry.
KTH – FamiljenPangea
Some of Sweden's most prominent bloggers got the chance to compose their own perfume. This resulted in a large number of posts on blogs and in social media.
KTH – FamiljenPangea
From left to right: Caroline Andersson, Brita Zackari and Kristin Zetterlund, three of the participating bloggers.
KTH – FamiljenPangea
KTH – FamiljenPangea